Billedet er et af de ældste der findes i foreningens arkiv.

Desværre findes der ingen protokoller eller andet skriftlig materialer fra de første mange år, men et udskrift fra foreningens 50 års jubilæum  fortæller lidt om foreningens historie.

De første møder blev holdt i maj måned 1953 med henblik på at starte en forening for ældre i Nordborg. Til en stiftende generalforsamling var mødt 30 personer hvoraf der blev valgt en bestyrelse på 5 medlemmer og en opkræver og en bladuddeler. En opkræver må være det vi i dag kalder en kasserer.

Et kært barn har jo mange navne og det har vores forening også haft.

Foreningen blev døbt ALDERS og INVALIDEFORENINGEN for Nordborg og omegn.

Nogle år senere ville man ændre foreningens navn, men fik at vide, at man ikke måtte kalde den Pensionistforening men i alle tilfælde skulle bruge ordet Folkepensionistforening.

Det betød, at foreningen fik navnet Folkepensionistforeningen for Nordborg og omegn.

På et tidspunkt kunne efterlønsmodtagere komme med i foreningen, og da de jo ikke fik folkepension var tidspunktet kommet til et nyt navn, som blev Nordborg Pensionistforeningen ,og det er sikkert ikke den sidste navneforandring. I dag hedder den Nordborg Pensionist-og Efterlønsforening , men det kan jo også blive ændret.

I foreningens start blev holdt en del sammenkomster hvor det gennemgående emne på møderne var udbetaling af folkepensionen, og til disse sammenkomster gav foreningen ½ kaffe. Der står ikke noget om at det var en ½ bolle og en ½ kop kaffe.

Ellers fortæller protokollen, at foreningen har stået for mange arrangementer i årenes løb som f.x. lottospil, foredrag , fællesspisninger med forskellig underholdning og udflugter i både ind- og udland, og i sprit bådenes tid var medlemmerne jævnlig på tur, hvor der blev serveret smørrebrød med øl og snaps. Edel Jessen har skrevet i protokollen ,at det var nogle lystige ture hvor der blev skålet og danset og alle var i godt humør.

Der har også engang været kålspisning på Hardeshøj kro hvor kålen var god og der var rigelig med flæsk og pølser, men der står ikke noget om øl og snaps, men at der blev serveret kaffe, mon det nu også kan passe.

Men ellers gik dansen lystig tros mangel af herrer.

Sådan står der mange sjove ting i protokollen, men de nævnte er blot et par eksempler på hvad der er arrangeret for medlemmerne.

Skulle nogen ligge inde med historisk materiale er i meget velkommen til at aflevere det til bestyrelsen

Del siden